Viime aikoina on netissä alkanut leviämään tietoa Tabcosta ja tämän erilaisia viraalivideoita. Paljon on arvailtu, että mikä tämä on tai kenen yrityksen viraalikampanja on kyseessä. Eniten arvailuja ovat saaneet osakseen Nokia, HP ja Amazon, lisäksi jonkun verran on arvailtu, jotain pienempää yritystä esimerkiksi Fusion Garagea, etenkin viimeisimmät tiedot voisivat viitata eniten Fusion Garageen. Olen hetken ajan seurannut kirjoitteluja tämän tiimoilta ja samalla olen saanut tästä kehitettyä itselleni pienen pakkomielteen. Aikaisemmin olen ollut liian innostunut aiheesta ja vihjeistä ja tämän vuoksi en ole saanut kirjoitettua aiheesta mitään järkevää. Nyt yritän kuitenkin tehdä parhaani...
Tabcon uusin video
Tabco tulee sanoista Tablet Company
-Kyseessä on kansainvälinen yritys joka sijaitsee maassa, jota kutsutaan innovaatioksi (we are based in a land called Innovation). Se on kaunis paikka, jossa aurinko paistaa kirkkaasti ja ideat lentävät vapaasti. Paikka on kuulemma pieni, mutta Google mapsista se on löydettävissä...
-Hokevat jatkuvasti, että keksivät pyörän uudelleen
Toimitusjohtajasta tai kuvitteellisesta sellaisesta on myös annettu paljon vihjeitä
-Ian Quincy (aka IQ) Perustaja
-Vuoden ikäisenä ratkaisi rubikin kuution ja ihastui neliömalleihin
-IQ on äärimmäisen fiksu, pitää kuutioista ja pyöreistä muodoista.
Laite
-Kyseessä on siis uusi täysin markkinoita mullistava tabloid-laite, joka saisi jopa Chuck Norrisin kateelliseksi.
-Laiteen julkaisupäiväksi on luvattu 15.8.
-Tätä käytettäessäsi koet AHAA-elämyksen
-Työpöytä on erilainen, melkein kuin kangas (canvas), joka antaa laajan joustavuuden järjestää elämäsi ja työsi
Apple on saanut rauhassa jyllätä tabloid-markkinoilla iPadin kanssa muutamia vuosia. Vasta viime aikoina on iPad kohdannut kunnon kilpailua. Suurimmat ovat tulleet Androidin suunnalta. HP on yrittänyt tuoda markkinoille omansa, mutta ei ole onnistunut näiden laitteiden kanssa kunnolla. Nokia julkaisi jo ennen iPadia N800-laitteensa, mikä ei menestynyt kunnolla ja tämän jälkeen ei ole mitään vastaavia julkaista, jos N810 ei lasketa mukaan. Amazon on luonut Kindlensä, joka on saavuttanut nopeasti suosionsa, lisäksi on huhuttu, että Amazon julkaisee oman Android pohjaisen tabloidin. HP:lta odotetaan myös nyt loppukesästä uusia julkaisuja. Fusion Caragelta on odotettavissa juuri näihin aikoihin uusi tabloidi, mutta olisiko se tämä? Tiettävästi Intel on myös jatkanut meegon kehittämistä, mutta jotenkin tämä tuntuu epätodennäköiseltä vaihtoehdolta.
Olisiko se sittenkin Nokia?
Monet annetut vihjeet johtavat tavalla tai toisella Suomeen ja Nokiaan, etenkin kun niitä haluaa tulkita siten, että ne johtaisivat Nokiaan. Paljon on kuitenkin arveltu, että Nokia julkaisisi vielä yhden meego-laitteen, joka ei tule olemaan kännykkä, esimerkiksi eilen saatiin taas pieni vihje siitä, että tulossa voisi olla tabloid-laite. Nokian ilmoitusten pohjalta on ollut luettavissa, että he tulevat julkaisemaan vielä jotain isoa ja mullistavaa. Olisiko tämä se? Vai onko tämä kuitenkin liian nopeaa Nokialle?
Nokialta on viime aikoina vuotanut harvinaisen paljon tietoja eri puhelimista ja niiden tiedoista. Vuodoissa olleet puhelimet ovat olleet ”ihan kivoja”, mutta ei mitään mullistavaa. Osaltaan nämä vuodot ovat välillä vaikuttaneet myös tarkkaan harkituilta. Mahdollisesta uudesta tabloid-laitteesta ei ole kauheasti mitään vuotoja tullut, etenkään tuotekuvia tai tietoja. Tämän pohjalta uskon, että uudesta tulevasta laitteesta ei ole aikaisemmin haluttu antaa mitään tietoja, vaan tämän osalla luetetaan tosiaan sen mullistavuuteen ja tämän ahaa-elämyksen tuottavaan voimaan.
Paljon on myös epäilty, että tämän takana olisi uusi yritys, jonka olisivat perustaneet työntekijät, jotka ovat lähteneet Nokiasta. Tätä asiaa puoltaa se, että nyt tämä Tabco tuntuu tekevän vitsejän vähän jokaisesta valmistajasta, joka olisi aika epätavallista isoille yrityksille. Etenkin Applen suuntaan he ovat nauraneet paljon mm. taivaalle he ovat "maalanneet" Applen keynoten aikaan lauseen "forget the fruit" ja blogissaan he opastavat miten myydä iPad Ebayssa.
Toisaalta ei olisi myös ensimmäinen kerta, kun yritys joka tuo markkinoille häiritsevän innovaation, toisi sen uuden yhtiön kautta. Clayton M. Christensen kirjassaan The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail kertoi esimerkkejä näistä, ja osaltaan myös neuvoi yrityksiä tekemään juuri näin.
Monen vihjeen voisi halutessaan tulkita, niin että se johdattaisi Nokiaan. Näin toivon itsekin, mutta kukaan tuskin vielä oikeasti tietää mikä yritys on tämän takana. Jos tämä on Nokian kampanja ja heidän laitteensa, niin se on loistava osoitus siitä miten he ovat uudistaneet markkinointiaan entistä viihteellisemmäksi ja mielenkiintoiseksi, mikä sopii erityisesti Yhdysvaltoihin. N9 julkaisun yhteydessä he käyttivät kyllä jo vähän vastaavaa tyyliä.
Haluaisin keskittyä arvioimaan tätä viraalikampanjaa ja siihen liittyviä asioita, jotka tässä tehdään hyvin ja syitä minkä takia tämä leviää, mutta vielä en vaan pysty tekemään tätä. Olen liian innostunut aiheesta, ehkä laitteen julkistamisen jälkeen syksyllä pystyn kokoamaan ajatukseni ja tekemään yhteenvedon kyseisestä kampanjasta.
Joka tapauksessa tämä kampanja on tehty erittäin hienosti, vaikka ei ole vielä "kauheasti" levinnytkään. Mutta tämän leviäminen on hyvin pidetty hallussa, ja vihjeitä uudesta laitteesta annettu hyvin tarkkaan ja harkitusti. Onhan laitteen julkistamiseen vielä myös 2 viikkoa aikaa, joten vielä ehtii jokainen saamaan aikaan hyvän pakkomielteen ja miettimään pitäisikö luottaa, että kyseessä olisi Nokia ja sijoittaa loputkin rahat osakkeisiin ja syödä loppuvuoden tonnikalaa.