Erilaisista digitaalista jakelijoista ja aggregaateista on
tullut jo erittäin tärkeitä ja tulevaisuudessa niiden tärkeys korostuu
entisestään. Jos haluat, että yrityksesi pärjää tulevaisuudessa, tulee sinulla
olla erittäin hyvät välit alasi tärkeimpiin digitaalisiin jakeluketjuihin/aggregaatteihin.
Ilman näiden apua, yrityksesi voi toki olla taloudellisesti kannattava, mutta näiden
tuella pystyt saavuttamaan paljon suurempia voittoja.
Jakeluketjut ja niiden johtaminen ovat aiheina vähän tylsiä
ja epäseksikkäitä. Ne jäävät helposti liian vähälle huomiolle, vaikka ne
ovatkin liiketoiminnan kannalta elintärkeitä. Esimerkiksi elintarvikkeiden
tuottajat ovat jo kauan sanoneet, että jos he eivät saa tuotettaan Keskon ja
S-ryhmän kauppojen hyllyille, niin he ovat käytännössä hävinneet jo ”kilpailun”.
Digitaalisuus ei ole kasvanut niin nopeasti, mitä on
odotettu. Tähän on osaltaan vaikuttanut se, että yritykset ovat pelänneet tehdä
muutoksia jakeluketjuihin ja siirtää tuotteensa myös digitaalisiin
jakeluketjuihin. Jos he näin tekisivät, niin heillä ei enää välttämättä olisi
yhtä hyvät välit fyysisiin jakeluketjuihin, jotka puolestaan pelkäävät, että
digitaalinen jakeluketju kannibalisoisi heidän myyntiään. Vaikka samaan aikaan
samat toimijat ovat uskoneet, että digitaalisuus ei tule vielä moneen vuoteen
uhkaamaan heidän asemaansa ja sen takia he eivät ole itse panostaneet kunnolla
oman digitaalisen jakeluketjun luomiseen. Viime vuosien aikana on kuitenkin
havaittu, että fyysisten jakeluketjujen asema tulee muuttumaan. Esimerkiksi
fyysiset elokuvavuokraamot, kirjakaupat ja kodinkoneliikkeet ovat joutuneet jo
kohtaamaan tämän ja he ovatkin menettäneet paljon asemiaan markkinoilla.
Vähän ennen joulua saatiin myös hyvä esimerkki siitä, miten
digitaalinen jakeluketju on musiikissa Yhdysvalloissa selvästi ajamassa fyysisen jakeluketjun ohi.
Beyoncé julkaisi 15. joulukuuta uuden albuminsa yksinoikeudella (ensimmäisen
viikon ajan) iTunesissa. Tästä ei pitänyt vahva fyysisen kaupan edustaja Target
ja se ilmoittikin, että iTunesin yksinoikeuden takia, he eivät ota fyysistä
albumia kauppoihinsa myyntiin. Applen ja iTunesin suuri kilpailija Amazon ei
myöskään pitänyt tästä eikä se myöskään ottanut valikoimiinsa albumin fyysistä
muotoa, toki myyvät levyä mp3-muodossa, mutta ei ole mainostaneet albumia
sivuillaan käytännössä ollenkaan.
Kannattiko Beyoncén riski?
Levyn julkaisun jälkeen iTunesin etusivun pääkarusellin kaikki
bannerit kertoivat Beyoncén uudesta albumista. Eli albumi sai parhaan
mahdollisen paikan albumin mainostukseen iTunesissa ja vielä kaikki bannerit
tuossa paikassa mainostivat albumia. Sitä voi verrata vähän samaan, kun
paikallisessa kaupassa Beyoncén albumia mainostettaisiin kaikkien hyllyjen
päädyissä ja/tai jokaisen kassan välittömässä läheisyydessä. Eli jos vierailit
iTunesissa levyn yksinoikeuden aikana, et pystynyt välttämään, että olisit
nähnyt mainoksen albumista. Tulokset tästä oli todella loistavat. Apple julkaisi,
että kyseessä oli kaikkein nopeimmin myyvä albumi koko iTunesin historiassa ja
se myi kolmen päivän aikana jo 828,773 kappaletta, joista 617,213 kappalettamyytiin Yhdysvalloissa. Vertailun helpottamiseksi niin Beyoncé myi Yhdysvalloissa
ensimmäisten kolmen päivän aikana enemmän albumia kuin Lady Gaga (ARTPOP 258,000), Katy Perry (PRISM 286,000) ja
Britney Spears (Britney Jean 107,000) myivät albumejaan ensimmäisen viikon aikana yhteensä.

Myyntilukuun vaikutti käytännössä vain kolme asiaa
- Albumin julkaisu oli todellinen yllätys, eikä sitä osattu odottaa, jonka takia se keräsikin melko paljon medianäkyvyyttä. Lisäksi tällä albumin julkaisutavalla Beyoncé pystyi selvästi erottautumaan tyypillisestä albumin julkaisusta.
- Beyoncé on erittäin tunnettu ja heti kun hän julkaisee levyn niin erittäin monet ostavat levyn heti.
- Albumin iTunesissa saama näkyvyys. Ainostaan sosiaalisen median välitykselle Beyoncé ilmoitti faneilleen uudesta albumista, mutta muita markkinointiaktiviteettejä ei käytännössä ollut ollenkaan.
Mitä voimme oppia tästä
Erottaudu selkeästi muista ja pidä huoli, että sinulla on
hyvä tuote. Jos olet tarpeeksi vahva toimija voit neuvotella jakelijoiden
kanssa yksinoikeussopimuksia, josta he yleensä palkitsevat sinut hyvin. Huomio
myös se, että digitaalinen jakeluketju voi olla jo paljon vahvempi kuin
fyysinen jakeluketju. Digitaalinen jakeluketju keskittyy yhä enemmän vain
muutamaan toimijaan (iTunes, Amazon, Netflix, Google Play ym). Keskity näihin
ja pidä niihin mahdollisimman hyvät välit.
Tunnisteet: Beyoncé, digitaalisuus, iTunes, jakeluketju, julkistus