Beyoncén uuden albumin julkaisu ja digitaalisten julkaisukanavien tärkeys


Erilaisista digitaalista jakelijoista ja aggregaateista on tullut jo erittäin tärkeitä ja tulevaisuudessa niiden tärkeys korostuu entisestään. Jos haluat, että yrityksesi pärjää tulevaisuudessa, tulee sinulla olla erittäin hyvät välit alasi tärkeimpiin digitaalisiin jakeluketjuihin/aggregaatteihin. Ilman näiden apua, yrityksesi voi toki olla taloudellisesti kannattava, mutta näiden tuella pystyt saavuttamaan paljon suurempia voittoja.
Jakeluketjut ja niiden johtaminen ovat aiheina vähän tylsiä ja epäseksikkäitä. Ne jäävät helposti liian vähälle huomiolle, vaikka ne ovatkin liiketoiminnan kannalta elintärkeitä. Esimerkiksi elintarvikkeiden tuottajat ovat jo kauan sanoneet, että jos he eivät saa tuotettaan Keskon ja S-ryhmän kauppojen hyllyille, niin he ovat käytännössä hävinneet jo ”kilpailun”.
Digitaalisuus ei ole kasvanut niin nopeasti, mitä on odotettu. Tähän on osaltaan vaikuttanut se, että yritykset ovat pelänneet tehdä muutoksia jakeluketjuihin ja siirtää tuotteensa myös digitaalisiin jakeluketjuihin. Jos he näin tekisivät, niin heillä ei enää välttämättä olisi yhtä hyvät välit fyysisiin jakeluketjuihin, jotka puolestaan pelkäävät, että digitaalinen jakeluketju kannibalisoisi heidän myyntiään. Vaikka samaan aikaan samat toimijat ovat uskoneet, että digitaalisuus ei tule vielä moneen vuoteen uhkaamaan heidän asemaansa ja sen takia he eivät ole itse panostaneet kunnolla oman digitaalisen jakeluketjun luomiseen. Viime vuosien aikana on kuitenkin havaittu, että fyysisten jakeluketjujen asema tulee muuttumaan. Esimerkiksi fyysiset elokuvavuokraamot, kirjakaupat ja kodinkoneliikkeet ovat joutuneet jo kohtaamaan tämän ja he ovatkin menettäneet paljon asemiaan markkinoilla.
Vähän ennen joulua saatiin myös hyvä esimerkki siitä, miten digitaalinen jakeluketju on musiikissa Yhdysvalloissa selvästi ajamassa fyysisen jakeluketjun ohi. Beyoncé julkaisi 15. joulukuuta uuden albuminsa yksinoikeudella (ensimmäisen viikon ajan) iTunesissa. Tästä ei pitänyt vahva fyysisen kaupan edustaja Target ja se ilmoittikin, että iTunesin yksinoikeuden takia, he eivät ota fyysistä albumia kauppoihinsa myyntiin. Applen ja iTunesin suuri kilpailija Amazon ei myöskään pitänyt tästä eikä se myöskään ottanut valikoimiinsa albumin fyysistä muotoa, toki myyvät levyä mp3-muodossa, mutta ei ole mainostaneet albumia sivuillaan käytännössä ollenkaan.

Kannattiko Beyoncén riski?

Levyn julkaisun jälkeen iTunesin etusivun pääkarusellin kaikki bannerit kertoivat Beyoncén uudesta albumista. Eli albumi sai parhaan mahdollisen paikan albumin mainostukseen iTunesissa ja vielä kaikki bannerit tuossa paikassa mainostivat albumia. Sitä voi verrata vähän samaan, kun paikallisessa kaupassa Beyoncén albumia mainostettaisiin kaikkien hyllyjen päädyissä ja/tai jokaisen kassan välittömässä läheisyydessä. Eli jos vierailit iTunesissa levyn yksinoikeuden aikana, et pystynyt välttämään, että olisit nähnyt mainoksen albumista. Tulokset tästä oli todella loistavat. Apple julkaisi, että kyseessä oli kaikkein nopeimmin myyvä albumi koko iTunesin historiassa ja se myi kolmen päivän aikana jo 828,773 kappaletta, joista 617,213 kappalettamyytiin Yhdysvalloissa. Vertailun helpottamiseksi niin Beyoncé myi Yhdysvalloissa ensimmäisten kolmen päivän aikana enemmän albumia kuin Lady Gaga (ARTPOP 258,000), Katy Perry (PRISM 286,000) ja Britney Spears (Britney Jean 107,000) myivät albumejaan ensimmäisen viikon aikana yhteensä.

 

Myyntilukuun vaikutti käytännössä vain kolme asiaa

  1. Albumin julkaisu oli todellinen yllätys, eikä sitä osattu odottaa, jonka takia se keräsikin melko paljon medianäkyvyyttä. Lisäksi tällä albumin julkaisutavalla Beyoncé pystyi selvästi erottautumaan tyypillisestä albumin julkaisusta.
  2. Beyoncé on erittäin tunnettu ja heti kun hän julkaisee levyn niin erittäin monet ostavat levyn heti.
  3. Albumin iTunesissa saama näkyvyys. Ainostaan sosiaalisen median välitykselle Beyoncé ilmoitti faneilleen uudesta albumista, mutta muita markkinointiaktiviteettejä ei käytännössä ollut ollenkaan.

Mitä voimme oppia tästä

Erottaudu selkeästi muista ja pidä huoli, että sinulla on hyvä tuote. Jos olet tarpeeksi vahva toimija voit neuvotella jakelijoiden kanssa yksinoikeussopimuksia, josta he yleensä palkitsevat sinut hyvin. Huomio myös se, että digitaalinen jakeluketju voi olla jo paljon vahvempi kuin fyysinen jakeluketju. Digitaalinen jakeluketju keskittyy yhä enemmän vain muutamaan toimijaan (iTunes, Amazon, Netflix, Google Play ym). Keskity näihin ja pidä niihin mahdollisimman hyvät välit.

Tunnisteet: , , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/