LinkedInin mainosratkaisut


LinkedInissä on lähes puoli miljoonaa Suomalaista, mutta yllättävän vähän olen kohdannut siellä suomalaisiin mainostajiin tai yleensäkään kohdannut Suomessa puhetta LinkedInin mainosratkaisuista. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on avata, mitä LinkedIn tarjoamat mainosratkaisut pitää sisällään ja tarjota käytännönläheinen esimerkki kampanjan pystyttämisestä.

Viimeisen vuoden aikana olen saanut LinkedIniltä useita maileja, joissa on kerrottu, että saan 40 euroa ”ilmaista rahaa” heidän mainospalveluun, jos testaan heidän mainostusratkaisuja. Uskoakseni monet muutkin LinkedInin käyttäjät ovat saaneet saman mailin. Nyt päätin sitten kokeilla, miten LinkedInissä mainostus tapahtuu oikeasti. 

LinkedInin mainosratkaisut ovat olleet minulle jo entuudestaan tuttuja ja olen pitänyt jopa muutaman esityksen, missä olen kertonut, mitä ne pitävät sisällään ja miten ne tarjoavat etenkin B2B-puolelle hyviä mahdollisuuksia. Käytännön kokemusta minulla ei kuitenkaan näistä vielä ole ollut. Tiesin siis jo etukäteen, miten siellä pystytään rajamaan mainoksia halutulle kohderyhmälle ja siitä ajatukseni lähtikin liikkeelle.

Olen tällä hetkellä viimeistelemässä graduani ja etsimässä mielenkiintoista työpaikkaa. Miksipä en siis hyödyntäisi LinkedInin mainoksia myös työnhakuun ja kohdentaisi mainokseni valitsemissani asemissa oleville henkilöille. Lyhyesti sanottuna tein siis mainoksia markkinointipäälliköille ja yritin saada heidän huomion ja saada jopa mahdollisen työpaikan sitä kautta.

Kampanjan laatiminen

Aluksi kampanjalle annetaan nimi, jonka avulla pystyt itse tunnistamaan, mistä kampanjasta on kyse. Homma toimii pitkälti samalla periaatteella, kuin Googlen AdWordsissa, eikä mainoksen näkijät näe kampanjan nimeä. Itse annoin kampanjalleni nimeksi ”rekry”.

  
Tämän jälkeen valitaan kampanjalle kieli ja valitaan mainosmuoto. Valitettavasti suomen kieli ei vielä ole vaihtoehto, joten valitsin englannin kielen. Mainos/mediatyyppi vaihtoehtoja on videomainos ja teksti- & kuvamainos. Itse valitsin normaalin teksti- & kuvamainoksen.


Seuraavaksi pitääkin tehdä jo oma mainos. Mainoksen tekeminen toimii käytännössä samalla tavalla kuin Googlen AdWordsiin ja Facebookin mainoksiin. Mainoksen kohdesivuksi voi valita halutun Internet-sivun, oman Linkedin-profiilin tai oman yrityksesi Linkedin-profiilin. Itse valitsin kohdesivuksi oman Linkedin-profiilini, koska siitä näkee heti CV:ni ja omat perustiedot, joita uskoakseni työnantajat tarvitsevat mahdollisen rekryprosessin aloittamiseen. Parasta tässä vaihtoehdossa on kuitenkin, että Linkedinissä näen, ketkä ovat käyneet katsomassa profiiliani. Joten tiedän melko tarkkaan, kuka on klikannut mainostani ja käynyt katsomassa profiiliani. Voin siis vielä halutessani lähettää heille viestin ja kysyä mahdollisesta työpaikasta.

Itse mainoksen tekemiseen laaditaan otsikko ja teksti sekä valitaan haluttu kuva (kuva ei ole pakollinen). Otsikkoon on käytössä 25 merkkiä ja mainoksen tekstiin 75 merkkiä. Mainos pitää laatia sillä kiellä, mikä on valittu jo aikaisemmassa vaiheessa. Itse päätin kuitenkin kokeilla, että menisikö suomenkielinen mainos läpi ja laadin mainokseni suomen kielellä.

Mainoksen tekemisen jälkeen suunnataan valitsemaan, että kenelle mainos kohdennetaan. Mainokset pystytään kohdentamaan sijainnin, yrityksen, tittelin tai työfunktion ja virkaiän (engl. seniority), koulun, taitojen, ryhmien, sukupuolen ja iän mukaan. Kohdentamisessa toimii sama periaate, kuin muissakin mainostusmuodoissa, eli mitä paremmin pystyt kohdentamaan mainoksesi halutulle kohderyhmälle, niin sitä tehokkaammin tulet myös saamaan leadeja. Itse yritin kohdentaa mainokseni aluksi erittäin tarkkaan ja Linkedinin arvioi, että kohderyhmään kuuluu alle tuhat käyttäjää. Tämä oli kuitenkin liian tarkkaan kohdennettu, eikä Linkedin hyväksynyt tätä. Loppuen lopuksi päädyin sitten alla olevan kuvan mukaiseen kohdentamiseen, jossa kohderyhmään kuuluu arviolta 2300 henkilöä.


Lopuksi määritellään vielä kampanjan maksumuoto, päiväbudjetti, leadien keräys, kampanjan käynnissä oloaika ja laskutustiedot. Oman kampanjani maksumuodoksi valitsin turvallisen PPC:n (Pay per click) ja päätin kokeilla myös Linkedinin tarjoamaan leadien keräystä (lisätietoa leadien keräyksestä löydät LinkedInin sivuilta).

Noin se oli siinä, sitten pitää vielä hetki odottaa mainosten hyväksymistä, jonka jälkeen kampanja voi alkaa.

Kokemukset päivän käytön jälkeen

Tein vielä useita erilaisia mainoksia, jotta huomaisin mikä toimii parhaiten. Tein sekä suomenkielisiä ja englanninkielisiä. Ensimmäinen suomenkielinen mainokseni hyväksyttiin, mutta muut hylättiin, kun niitä ei oltu tehty englanninkielellä. Ensimmäisen mainokseni kanssa minulla taisi käydä siis tuuri.
Suomenkielisen mainoksen klikkausprosentti on vähän päälle 1%, eilen se oli jopa vähän päälle 2,5%. Englanninkieliset mainokset eivät ole vielä saaneet yhtäkään klikkausta, tosin niillä on vasta yhteensä 280 näyttökertaa, kun suomenkielisellä mainoksella on noin 850.
Klikkauksia kampanja on kerännyt yhteensä 10 ja hintaa niille on tullut yhteensä 20,9 euroa. Eli yksi klikkaus maksaa vähän päälle 2 euroa. Yksi klikkaaja jätti myös yhteystietonsa LinkedIinin leadinkeräyspalveluun. Mainosta klikanneista ja profiilin katsoneista 10 henkilöstä olen myös pystynyt identifioimaan täsmälleen 9 henkilöä. 

Alkufiilikset vaikuttavat siis melko positiivisilta. Uskoakseni mainostaminen LInkedInissä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden monelle B2B-yritykselle. AdWordsin käyttöliittymä ja tarkemmat mainoksen asetusmääritelmät on mielestäni paremmat, mutta tietoisuuden lisäämiseen valitussa kohderyhmässä tämä sopii hyvin.

Tunnisteet: , , , , , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/