LinkedInissä
on lähes puoli miljoonaa Suomalaista, mutta yllättävän vähän olen kohdannut
siellä suomalaisiin mainostajiin tai yleensäkään kohdannut Suomessa puhetta LinkedInin
mainosratkaisuista. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on avata, mitä LinkedIn
tarjoamat mainosratkaisut pitää sisällään ja tarjota käytännönläheinen esimerkki kampanjan pystyttämisestä.
Viimeisen
vuoden aikana olen saanut LinkedIniltä useita
maileja, joissa on kerrottu, että saan 40 euroa ”ilmaista rahaa” heidän
mainospalveluun, jos testaan heidän mainostusratkaisuja. Uskoakseni monet
muutkin LinkedInin käyttäjät
ovat saaneet saman mailin. Nyt päätin sitten kokeilla, miten LinkedInissä mainostus
tapahtuu oikeasti.
LinkedInin mainosratkaisut
ovat olleet minulle jo entuudestaan tuttuja ja olen pitänyt jopa muutaman esityksen, missä
olen kertonut, mitä ne pitävät sisällään ja miten ne tarjoavat etenkin B2B-puolelle
hyviä mahdollisuuksia. Käytännön kokemusta minulla ei kuitenkaan näistä vielä
ole ollut. Tiesin siis jo etukäteen, miten siellä pystytään rajamaan mainoksia
halutulle kohderyhmälle ja siitä ajatukseni lähtikin liikkeelle.
Olen
tällä hetkellä viimeistelemässä graduani ja etsimässä mielenkiintoista
työpaikkaa. Miksipä en siis hyödyntäisi LinkedInin mainoksia
myös työnhakuun ja kohdentaisi mainokseni valitsemissani asemissa oleville
henkilöille. Lyhyesti sanottuna tein siis mainoksia markkinointipäälliköille ja
yritin saada heidän huomion ja saada jopa mahdollisen työpaikan sitä kautta.
Kampanjan
laatiminen
Aluksi
kampanjalle annetaan nimi, jonka avulla pystyt itse tunnistamaan, mistä
kampanjasta on kyse. Homma toimii pitkälti samalla periaatteella, kuin Googlen
AdWordsissa, eikä mainoksen näkijät näe kampanjan nimeä. Itse annoin
kampanjalleni nimeksi ”rekry”.
Tämän
jälkeen valitaan kampanjalle kieli ja valitaan mainosmuoto. Valitettavasti
suomen kieli ei vielä ole vaihtoehto, joten valitsin englannin kielen.
Mainos/mediatyyppi vaihtoehtoja on videomainos ja teksti- & kuvamainos. Itse
valitsin normaalin teksti- & kuvamainoksen.


Seuraavaksi
pitääkin tehdä jo oma mainos. Mainoksen tekeminen toimii käytännössä samalla
tavalla kuin Googlen AdWordsiin ja Facebookin mainoksiin. Mainoksen
kohdesivuksi voi valita halutun Internet-sivun, oman Linkedin-profiilin tai
oman yrityksesi Linkedin-profiilin. Itse valitsin kohdesivuksi oman Linkedin-profiilini, koska siitä näkee heti CV:ni ja omat perustiedot, joita uskoakseni
työnantajat tarvitsevat mahdollisen rekryprosessin aloittamiseen. Parasta tässä
vaihtoehdossa on kuitenkin, että Linkedinissä näen, ketkä ovat käyneet katsomassa
profiiliani. Joten tiedän melko tarkkaan, kuka on klikannut mainostani ja käynyt
katsomassa profiiliani. Voin siis vielä halutessani lähettää heille viestin ja
kysyä mahdollisesta työpaikasta.

Itse
mainoksen tekemiseen laaditaan otsikko ja teksti sekä valitaan haluttu kuva (kuva ei ole pakollinen). Otsikkoon on
käytössä 25 merkkiä ja mainoksen tekstiin 75 merkkiä. Mainos pitää laatia sillä
kiellä, mikä on valittu jo aikaisemmassa vaiheessa. Itse päätin kuitenkin
kokeilla, että menisikö suomenkielinen mainos läpi ja laadin mainokseni suomen kielellä.

Mainoksen
tekemisen jälkeen suunnataan valitsemaan, että kenelle mainos kohdennetaan.
Mainokset pystytään kohdentamaan sijainnin, yrityksen, tittelin tai työfunktion
ja virkaiän (engl. seniority), koulun, taitojen, ryhmien, sukupuolen ja iän mukaan.
Kohdentamisessa toimii sama periaate, kuin muissakin mainostusmuodoissa, eli
mitä paremmin pystyt kohdentamaan mainoksesi halutulle kohderyhmälle, niin sitä tehokkaammin tulet myös saamaan leadeja. Itse yritin kohdentaa
mainokseni aluksi erittäin tarkkaan ja Linkedinin arvioi, että kohderyhmään
kuuluu alle tuhat käyttäjää. Tämä oli kuitenkin liian tarkkaan kohdennettu,
eikä Linkedin hyväksynyt tätä. Loppuen lopuksi päädyin sitten alla olevan kuvan
mukaiseen kohdentamiseen, jossa kohderyhmään kuuluu arviolta 2300 henkilöä.

Lopuksi
määritellään vielä kampanjan maksumuoto, päiväbudjetti, leadien keräys,
kampanjan käynnissä oloaika ja laskutustiedot. Oman kampanjani maksumuodoksi
valitsin turvallisen PPC:n (Pay per click) ja päätin kokeilla myös Linkedinin
tarjoamaan leadien keräystä (lisätietoa leadien keräyksestä löydät LinkedInin sivuilta).
Noin
se oli siinä, sitten pitää vielä hetki odottaa mainosten hyväksymistä, jonka
jälkeen kampanja voi alkaa.
Kokemukset päivän käytön jälkeen
Tein vielä useita erilaisia mainoksia, jotta huomaisin mikä toimii parhaiten. Tein sekä suomenkielisiä ja englanninkielisiä. Ensimmäinen suomenkielinen mainokseni hyväksyttiin, mutta muut hylättiin, kun niitä ei oltu tehty englanninkielellä. Ensimmäisen mainokseni kanssa minulla taisi käydä siis tuuri.
Suomenkielisen mainoksen klikkausprosentti on vähän päälle 1%, eilen se oli jopa vähän päälle 2,5%. Englanninkieliset mainokset eivät ole vielä saaneet yhtäkään klikkausta, tosin niillä on vasta yhteensä 280 näyttökertaa, kun suomenkielisellä mainoksella on noin 850.
Klikkauksia kampanja on kerännyt yhteensä 10 ja hintaa niille on tullut yhteensä 20,9 euroa. Eli yksi klikkaus maksaa vähän päälle 2 euroa. Yksi klikkaaja jätti myös yhteystietonsa LinkedIinin leadinkeräyspalveluun. Mainosta klikanneista ja profiilin katsoneista 10 henkilöstä olen myös pystynyt identifioimaan täsmälleen 9 henkilöä.
Alkufiilikset vaikuttavat siis melko positiivisilta. Uskoakseni mainostaminen LInkedInissä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden monelle B2B-yritykselle. AdWordsin käyttöliittymä ja tarkemmat mainoksen asetusmääritelmät on mielestäni paremmat, mutta tietoisuuden lisäämiseen valitussa kohderyhmässä tämä sopii hyvin.
Tunnisteet: Digitaalinen markkinointi, internet-markkinointi, Linkedin, linkedin mainosratkaisut, PPC, rekry, sosiaalinen media, työnhaku