Facebook rantautui suomeen 2006-2007. Paljon on muutoksia
tapahtunut tämän jälkeen, suurin osa positiiviseen suuntaan. Mutta etenkin
markkinoijille on facebook myös muuttunut huonompaan suuntaan. Itsekin olen
kehunut monelle facebookin mahdollisuuksia markkinoijille ja hyödyntänyt sitä
myös olennaisena osana yhdessä työpaikassani, mutta onko se enää markkinoijille hyödyllinen?
Facebook oli aluksi uusi viestintäväline kuluttajien kanssa,
joka mahdollisti kunnolla kaksisuuntaisen viestinnän. Ja kaikki tämä oli vielä ”ilmaista”,
ainoastaan tähän käytetty työ/aika, maksoi markkinoijille. Monet yritykset ovatkin
keränneet kilpailuiden ja muiden keinojen avulla suuren fanijoukon
facebook-sivuilleen, jotta voivat olla heidän kanssaan yhteydessä.
Facebookin käyttäjämäärän kasvaessa facebook otti käyttöön
edgerank-algoritmin, jonka avulla he määrittelevät, mitä päivityksiä kukin
käyttäjä näkee. Eli enää eivät siis käyttäjät näe automaattisesti kaikkien
kavereidensa ja fanittamiensa sivujen facebook-päivityksiä. Tällä facebook
yritti varmistaa käyttäjillensä hyvää käyttökokemusta, ja että he näkisivät
vain heille tärkeät päivitykset, eivätkä heidän tarvitse nähdä jokaista
spämmipäivitystä, jota joku yritys päivittää. perus periaate oli mielestäni
hieno.
Edgerankin tultua yritysten piti myös entistä enemmän
keskittyä päivityksiinsä ja tuoda niillä oikeasti jotain lisäarvoa faneilleen sekä pyrkiä vuorovaikutukseen. Eli jos yritys keskittyi vain tekemään päivityksiä
siitä, kuinka hyvä heidän tuotteensa on, niin todennäköisesti nämä päivitykset
tavoittivat enää entistä vähemmän yrityksen faneja. Ehkä jopa alle 10
prosenttia faneista. Kun taas yritys, joka keskittyi päivityksissään
vuorovaikutukseen, niin heidän päivityksensä voisivat tavoittaa 50 prosenttia
faneista, mutta ei siltikään kaikkia.
Viime vuonna facebook julkaisi uuden ominaisuuden
yrityksille, jonka myötä maksamalla facebookille, yritykset pystyvät tavoittamaan päivityksillään enemmän fanejaan. Tämän myötä yksi facebookin
perusperiaate markkinoijille muuttui, nyt yritykset joutuvat oikeasti
maksamaan, jos haluavat tavoittaa vaikka edes puolet faneistaan.
Facebook-mainonnan vastaava johtaja
Gokul Rajaram onkin myöntänyt, että yksittäisen facebook-sivun tykkääjistä noin 15 prosenttia näkee sivun päivitykset. Eli jos haluat tavoittaa päivitykselläsi loput 85
prosenttia faneistasi, niin siitä on maksettava.
Facebook-sivun päivityksillä tavoitetaan useasti sivun
ahkerimmat ja innokkaimmat fanit. Eli ne jotka useasti tykkäävät sivun
päivityksistä, kommentoivat niitä tai / ja käyvät katsomassa yrityksen
facebook-sivua. Mutta sitä tärkeää osaa faneistasi ei enää tavoiteta
ilmaiseksi, joita ehkä haluaisitkin muistuttaa olemassaolostasi. Heidän
tavoittamiseksi sinun on nykyään maksettava. Eikä maksu ole välttämättä pieni.
Esimerkiksi
Socialfresh on blogissaan kertonut, että heidän facebook-sivuillaan on ollut vähän päälle
13000 fania ja, jos he haluaisivat, että heidän päivityksensä tavoittaisi noin
9200 fania, niin heidän pitäisi maksaa tästä 50$. Summa voi aluksi tuntua
pieneltä, mutta jo 10 sponsoroitua päivitystä maksaisi siis 500$.
Sponsoroidut päivitykset sopivat hyvin, esimerkiksi
päivityksiin, jossa julkaiset uutta sisältöä (youtube-videoita,
blogikirjoituksia ym.) ja haluat promota niitä, mutta muuten facebookin luonne on markkinoijille muuttunut. Enää
se ei ole sellainen kultakaivos, mitä se ehkä pari vuotta sitten vielä oli markkinoijille. Pääasiassa facebook toimiikin mielestäni
yhtenä asiakaspalvelukanavana ja paikkana, joka tarjoaa kuluttajille paikan, jossa he voivat purkaa tuntojaan ja olla yhteydessä brändiin.
Vuorovaikutus ja dialogin pitäminen asiakkaiden on toki edelleen erittäin tärkeää, mutta samalla kannattaa olla selkeä strategia näitä varten. Dialogilla tulisi aina olla joku selkeä tavoite ja strategia, eikä pyrkiä itse dialogiin ilman, että siitä on mitään lisäarvoa yritykselle ja etenkään kuluttajalle.
Corporate bollocksin facebook-sivuilta löydät esimerkkejä päivityksistä, jotka ovat kuluttajille turhia ja alentavia. Vastaavia tulee helposti tulee, kun pyritään vain vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa ja tärkeintä on päivityksen tykkääjien sekä kommenttien määrä. Lisäksi strategian yhteydessä on hyvä miettiä etukäteen, minkälaisia päivityksiä halutaan sponsoroida.
 |
Esimerkki turhasta ja alentavasta päivityksestä. |
Facebook toimii toki hyvänä tukena yrityksesi muille markkinointiviestintäkanaville ja onkin yksi tärkeä osa Internet-markkinointia. Esimerkiksi hakukoneoptimointiin ja sisällön promoamiseen facebookista on paljon hyötyä. Mutta jos haluat, että asiakkaasi saavat tiedon sinun tärkeimmistä tapahtumistasi ja uutisistasi, niin ehkä kannattavampaa onkin kehottaa liittymään heitä sähköpostilistallesi, kuin facebook-faniksi. Lisäksi facebookin uudistusten myötä käyttäjät voivat jakaa eri ihmisten ja facebook-sivujen päivityksiä, joten päivityksiisi kannattaa kiinnittää nykyään entistä enemmän huomiota, jotta pelkän tykkäämisen sijasta, mahdollisimman moni myös jakaisi päivityksen (muista samalla kuitenkin, ettei jakaminen tule olla itseistarkoitus ja päivitys ole turha). Tässä asiassa statukseesi liittyvä sisältö näytteleekin usein tärkeää roolia.
Facebook on voinut olla monelle tärkein Internet-markkinoinnin kanava, mutta itse en ehkä enää suosittele, että facebook olisi tärkein kanava. Ainakin kannattaa pohtia, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan päivitystesi sponsorointiin facebookissa ja mieluiten myös pohtia tilannetta, jossa päivitystesi sponsoroinnista ja facebook-sivun ylläpitämisestä tulee entistä kalliimpaa. Mielestäni nyt voidaan etenkin unohtaa jo keskustelut siitä, että yritysten facebook-sivut korvaavat myös täysin yritysten Internet-sivut.
Tunnisteet: Digitaalinen markkinointi, edgerank, Facebook, facebook markkinointi