Hesarin etusivun mainospaikka & HIFKn case-tarina


Silmääni pisti tänään (6.2.2012) Helsingin Sanomissa oleva HIFKn case-tarina Helsingin Sanomien etusivulla mainostamisesta. Aivan kuten case-tarinassa / mainoksessa kerrotaan, niin Hesarin etusivu on yksi Suomen arvostetuimmista mainospaikoista ja huomioarvo tällä on suuri. Eniten kuitenkin huomiotani herättivät mainoksen tulokset, joissa huomioarvon ja lukuarvon jälkeen kerrotaan kuinka monta tykkäystä ja jakoa mainos keräsi.  

Mainoksen/kampanjan yksi tavoite on ollut aktivoida faneja, joten tykkäysten ja jakamisten määrää on hyvä seurata. Mainoksessa ei mainita, että, mistä tykkäyksistä ja jakamisista on kyse, mutta Helsingin IFKn facebook-sivujen vierailujen jälkeen varmistuin siitä, että luvut koskevat facebookkia.

Hesarin etusivulla on paljon huomioarvoa, mutta vastaavasti se on myös erittäin kallis. Ihmettelenkin, että onko Hesarilla oikeasti loppuneet järkevät myyntivaltit jo kesken, jos pitää yrittää myydä mainospaikkaa facebookissa tapahtuneen päivityksen tykkäysten ja jakojen määrässä. Mielestäni näitä ei voi mitenkään yhdistää, koska facebook on täysin oma maailmansa ja siellä on jo entuudestaan fanit, joille päivitykset näkyvät.

Ymmärtäisin, että 1200 uutta tykkäystä Helsingin IFKn facebook-sivulle olisi jo hyvä lukema ja se kertoisi enemmän, kuin se, että raportoidaan yhden facebook-päivityksen tykkääjien ja jakojen määrän. Etenkin kun huomioidaan HIFKn muiden päivitysten tykkäys- ja jakomäärät. Joillakin päivityksillä on vähän yli 150 tykkäystä, mutta myös erittäin monella päivityksellä on yli 1000 tykkäystä ja kymmeniä jakamisia. Eli mitään suoranaista piikkiä ei ole havaittavissa ”Snögee on tullut tupaan” päivityksen tykkäyksissä, jakojen määrässä voi olla havaittavissa pieni piikki.

Hesarin etusivun mainospaikka maksanee yli 30 000e ja jos mainoksella on saatu 1200 tykkäystä ja 180 jakoa, niin onko tämä Helsingin Sanomien mielestä onnistunut mainos, jota kannattaa pitää esimerkkinä? Tai etenkään nostaa noita facebook-lukemia myyntivaltiksi. Esimerkiksi maksamalla facebookille päivityksen laajemmasta tavoitettavuudesta, HIFK olisi voinut saavuttaa paljon edullisemmin vastaavan määrän tykkäyksiä ja jakoja.
Itse en ainakaan pidä tuota 1200 tykkäystä ja 180 jakoa (kolmessa päivässä) kauhean suurina lukuina, etenkään kun suhteutetaan se Hesarin etusivun hintaan. Onko sinun mielestäsi nuo hyviä lukemia ja pitäisitkö sinä noita lukuina hyvinä Hesarin mainospaikan myyntivaltteina?


Tunnisteet: , , , , , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/