
Silmääni pisti tänään (6.2.2012) Helsingin Sanomissa oleva HIFKn case-tarina
Helsingin Sanomien etusivulla mainostamisesta. Aivan kuten case-tarinassa /
mainoksessa kerrotaan, niin Hesarin etusivu on yksi Suomen arvostetuimmista
mainospaikoista ja huomioarvo tällä on suuri. Eniten kuitenkin huomiotani herättivät
mainoksen tulokset, joissa huomioarvon ja lukuarvon jälkeen kerrotaan kuinka
monta tykkäystä ja jakoa mainos keräsi.
Mainoksen/kampanjan yksi tavoite on ollut aktivoida faneja, joten tykkäysten ja jakamisten määrää on hyvä seurata. Mainoksessa ei mainita, että, mistä tykkäyksistä ja
jakamisista on kyse, mutta
Helsingin IFKn facebook-sivujen vierailujen jälkeen
varmistuin siitä, että luvut koskevat facebookkia.
Hesarin etusivulla on paljon huomioarvoa, mutta vastaavasti
se on myös erittäin kallis. Ihmettelenkin, että onko Hesarilla oikeasti
loppuneet järkevät myyntivaltit jo kesken, jos pitää yrittää myydä mainospaikkaa
facebookissa tapahtuneen päivityksen tykkäysten ja jakojen määrässä. Mielestäni
näitä ei voi mitenkään yhdistää, koska facebook on täysin oma maailmansa ja
siellä on jo entuudestaan fanit, joille päivitykset näkyvät.
Ymmärtäisin, että 1200 uutta tykkäystä Helsingin IFKn
facebook-sivulle olisi jo hyvä lukema ja se kertoisi enemmän, kuin se, että raportoidaan yhden
facebook-päivityksen tykkääjien ja jakojen määrän. Etenkin kun huomioidaan HIFKn muiden päivitysten tykkäys- ja jakomäärät. Joillakin päivityksillä on vähän
yli 150 tykkäystä, mutta myös erittäin monella päivityksellä on yli 1000 tykkäystä
ja kymmeniä jakamisia. Eli mitään suoranaista piikkiä ei ole havaittavissa ”Snögee
on tullut tupaan” päivityksen tykkäyksissä, jakojen määrässä voi olla
havaittavissa pieni piikki.
Hesarin etusivun mainospaikka maksanee yli 30 000e ja jos mainoksella on saatu 1200 tykkäystä ja 180 jakoa, niin onko tämä Helsingin Sanomien mielestä onnistunut mainos, jota kannattaa pitää esimerkkinä? Tai etenkään nostaa noita facebook-lukemia myyntivaltiksi. Esimerkiksi maksamalla facebookille päivityksen laajemmasta tavoitettavuudesta, HIFK olisi voinut saavuttaa paljon edullisemmin vastaavan määrän tykkäyksiä ja jakoja.
Itse en ainakaan pidä tuota 1200 tykkäystä ja 180 jakoa (kolmessa päivässä) kauhean suurina lukuina, etenkään kun suhteutetaan se Hesarin etusivun hintaan. Onko sinun mielestäsi nuo hyviä lukemia ja pitäisitkö sinä noita lukuina hyvinä Hesarin mainospaikan myyntivaltteina?
Tunnisteet: Facebook, Helsingin Sanomat, Hesari, HIFK, mainonta, mainospaikan hinta, Mainospaikka, markkinointi