Tänään (25.1.2013) Kauppalehti uutisoi, että Fonecta sulki suoramarkkinointipalvelunsa, koska käyttäjät eivät pitäneet asiakaslistojaan ajan tasalla. Ensimmäiseksi on sanottava, että loistavaa, mahtavaa, viimeinkin!
Oikea syy ei ole, ettei asiakkaat olisivat pitäneet asiakaslistojaan ajan tasalla, vaan se, että he spämmäävät listoja ihan miten haluavat. Ja Fonectan myyjät vielä kehottavat tekemään näin. Listojen spämmäämisen takia Fonectan kontaktikone joutuikin roskapostilistalle.
Jokainen, jolla on oma yritys tai lukee yrityksen sähköposteja on varmaan kohdannut mainos-/ roskaposteja, joissa osoitelähteenä on toiminut Fonectan kontaktikone. Itse ainakin olen kohdannut näitä lukuisia, enkä usko olevani ainoa. Fonecta ei suinkaan ole ainoa vastaavaa toimintaa harjoittava, mutta yksi isoimmista ja tunnetuimmista.
Yksi Fonectan myyjistä yritti myydä minulle vastaavaa palvelua noin kuukausi sitten, ja myyntipuheessaan nimenomaan kertoi, miten tällä saadaan helposti tavoitettua paljon eri yrityksiä ym. Suoranaisesti kertoi, että kontaktikone on erittäin kustannustehokas vaihtoehto, koska sen avulla voidaan tavoittaa edullisesti erittäin paljon yrityksiä. Tärkeintä tuntui olevan nimenomaan sähköpostin vastaanottajien määrä, ei tarkka kohdistus tai sisältö. Kontaktikoneen hinnoittelu myös johdattaa siihen, että käyttäjät spämmäävät ennemmin monelle vastaanottajalle, kuin tarkkaan kohdentamaan viestit tarkkaan valitulle kohderyhmälle. Kontaktikoneen hinnoittelu on pakettipohjaista, jossa esimerkiksi sähköpostipaketti "L" sisältää 100 000 sähköpostia/kk. Harva yritys sitten päättää lähettää viestit vain 50 vastaanottajalle, kun maksaa kuitenkin 100 000 viestistä.
Fonecta ei ole ainoa syyllinen, vaan yritykset, jotka käyttävät kontaktikonetta spämmäämiseen ovat myös syyllisiä. Valitettavasti, monet näistä on pk-yrityksiä, joiden "markkinointiopit" perustuvat täysin massamainonnan aikakauteen, jossa keskityttiin vain tavoitettavissa olevien ihmisten määrään. Pk-yrityksissä markkinointiosaamisessa on erittäin paljon parannettavaa monessa suhteessa, mutta tässä tapauksessa mielestäni Fonectan olisi pitänyt myös kouluttaa yrityksiä käyttämään kontaktikonetta oikein, siten miten sitä pitää. Tai kyllähän Fonecta myy myös sähköpostikampanjasuunnitelman tekoa yhdessä asiakkaan kanssa, jonka hinta on 900 euroa, joten ei liene yllätys, etteivät pk-yritykset ole nähtävästi tätä hyödyntäneet.
Kuten mainitsin, niin Fonecta ei ole ainoa vastaava yritys. Esimerkkinä toimikoon alla oleva viesti, jossa myydään sähköpostilistoja. Tämä ei ollut edes räikein näistä. Kuluttajapuolella sentään luvan vaatiminen toimii edes jotenkin, mutta B2B puolella spämmääminen on sallittua, ilman erillistä lupaakin. Sitten yritykset luulevat saavuttavansa kuun taivaalta, kun saavat käsiinsä yli 200 000 henkilön/yrityksen sähköpostiosoitteet, ilman, että he ymmärtävät, mitä negatiivisia seuraksia sillä voi olla.
Oikein käytettynä sähköpostimarkkinointi on hyvä tehokas markkinointimuoto, mutta vain silloin kun se perustuu vastaanottajan lupaan ja viestien sisältö tuo heille jotain lisäarvoa. Jollei näin ole niin vastaanottaja voi helposti ilmoittaa viestisi roskapostiksi ja pian huomaatkin, että osoitteesi kuuluu roskapostilistalle, etkä voi käyttää sitä enää viestien lähettämiseen.
Kertauksena:
Varmista, että sinulla on lupa lähettää vastaanottajille viesti
Parempi pieni ja tarkkaan kohdennettu kohderyhmä, kuin suuri.
Sisällön on tuotava jotain lisäarvoa. Mieti minkälaisia viestejä sinä itse halut vastaanottaa.
Sähköpostilistalta poistumisen on oltava helppoa, älä missään nimessä tee tästä liian vaikeaa.
Tunnisteet: kontaktikone, spämmääminen, sähköpostilistat, sähköpostimarkkinointi