Markkinointi on muuttunut viime vuosien aikana paljon, ja
tulee vielä muuttumaankin. Nyt vuoden loppua lähestyttäessä on monessa blogissa
ja kolumnissa ollut muotia kerrata tämän vuoden markkinoinnin trendejä, tai
ennustaa, mitkä ovat ensi vuoden markkinoinnin trendit. Mutta eihän ensi vuoden
ennustaminen ole mielekästä, ensi vuoden budjetit ja projektit on jo lyöty lukkoon
ja kyllähän kuka vaan voi sanoa, että mobiili on tärkeä juttu, jos on tänä vuonna lehtiä lukenut. Tämän vuoksi haluankin viedä nämä ennustukset
seuraavalle tasolle ja ennustaa, mitä markkinointi on vuonna 2023, jotta sinä
ehdit valmistautua siihen kunnolla.
1) Mobiililaitteiden lisääntyminen
Mobiililaitteista on tullut jo arkipäivää, tabletti löytyy
joka taloudesta. Lisäksi älylasit ovat lyömässä itseään kunnolla läpi. Päähän
laitettavat älylasit ovat olleet vuonna 2023 markkinoilla jo monta vuotta ja
ovat silloin samassa asemassa kuin tabletit ovat nyt. Näiden lisäksi myös
muihin lasipintoihin saa liitettyä esimerkiksi tabletin, jonka jälkeen lasi
toimii isona tabletin isona näyttönä. Eli esimerkiksi ikkunat toimivat isoina
näyttöinä niihin liitettäessä joku laite, lisäksi hologrammi-teknologiaan perustuvat näytöt ovat tulossa markkinoille. Ihmiset ovat myös jatkuvasti
yhteydessä Internetiin eri laitteiden välityksellä, applikaatioiden ja
Internet-sivujen raja on pienentynyt entisestään.
2) Digitalisoitumisen kasvaminen
Mainosmenot jakautuvat 50/50 perinteisen median ja uuden
median kesken. Näiden rajat ovat kuitenkin hälvenemässä. Lehdet toimivat sähköisen
musteen tai vastaavan avulla, televisio-ohjelmat streamataan Internetistä,
ulkomainostaulut ovat pääasiassa älyllisiä mainostauluja, joissa pystyy
näyttämään myös liikkuvaa kuvaa ja niitä pystytään ohjaamaan Internetin
välityksellä. Suurin osa radion kuuntelusta tapahtuu Internetin välityksellä / nettiradioita käyttäen.
3) Yleisön roolin kasvaminen
Keskustelut kuluttajien ja brändien välillä on jo arkipäivää.
Brändit eivät pysty enää itse hallitsemaan, minkälaista kuvaa he haluavat
näyttää itsestään, brändien teot ratkaisevat. Yleisö on oppinut myös paremmin
hyödyntämään tiedonhakua ja keskusteluita, jotta he löytävät itselleen sopivan
tuotteen tai palvelun. Yritysten tuleekin pitää huolta omasta verkkonäkyvyydestään, mutta ilman, että he yrittävät rajoittaa, mitä heistä puhutaan. Hakukoneiden algoritmit ja tekoäly kehittyvät entisestään ja hakukoneoptimoinnista tulee myös vaikeampaa. Ihmisten käyttäjäarviot ja suosittelut nousevat myös yhdeksi hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä kriteereistä.
4) Relevanttiuden ja elämyksellisyyden tärkeys
Yleisön roolin ja tiedonhaun oppimisen myötä, brändit eivät
voi enää vain keskeyttää ihmisiä mainoksillaan ja sokeasti luottaa niiden
vaikutuksiin. Ihmiset päättävät itse minkä mainoksen he katsovat ja he katsovat
vain niitä, jotka he kokevat itselleen relevantiksi tai viihteelliseksi.
60-vuotiaalle miehelle on siis turha mainostaa vauvojen vaippoja, tärkeämmäksi muodostuukin, että yritys kohdentaa mainoksensa tarkkaan valitulle kohderyhmälle. Mainokset
myös menettävät tehoaan, kun ihmiset oppivat hyödyntämään tiedonhakua paremmin.
Mainosten menettäessä tehoa tulee entistä tärkeämmäksi luoda elämyksellisyyttä
oman tuotteen tai palvelun ympärille.
5) Datan hyödyntäminen
Tämä on ehkä suurin muutos nykypäivään. Markkinointi tulee
muuttumaan erittäin paljon seuraavan 10 vuoden aikana, koska 10 vuoden päästä
on mahdollista saada tietoa käytännössä kaikesta, mitä ihmiset tekevät. On mahdollista
saada tarkat tiedot siitä, kuinka moni näki tv-mainoksesi, kuinka moni näki
mainoksesi lehdessä ja kuinka monta sekuntia kesti, kunnes hän käänsi sivua,
kuinka monta ihmistä kävelee liikkeesi edestä ja kuinka moni heistä kiinnittää
huomionsa sinun näyteikkunaasi. Niin kutsutun ”Big Datan” käyttö, mitä nyt on
nähty isoissa yrityksissä on vain alkusoittoa, se tulee vielä laajenemaan
paljon. Vuonna 2023 Big datan käyttö on yrityksissä yhtä yleistä, kuin tänä
päivänä CRM-järjestelmien käyttö.

Datan hyödyntäminen tulee olemaan markkinoijille erittäin tärkeää,
markkinoijien tulee tuntea heidän kohderyhmänsä kunnolla, jotta tietää, missä
he liikkuvat ja mitä he tekevät. Tämän jälkeen heidän tulee kohdentaa heille
aidosti relevantteja mainoksia. Eri mainosten testaamiseen käytetään myös
neuromarkkinointia entistä enemmän, jotta saadaan selville, mikä mainos toimii
parhaiten omaan kohderyhmään.
Oma toive:
Datan hyödyntämisen myötä markkinoinnista tulee entistä insinöörimäisempää, tämä auttaa markkinoinnin aseman nousua suomalaisissa yrityksissä ja suomalaisista onkin tullut vuonna 2023 maailman johtavia markkinoinnin ammattilaisia.
Tunnisteet: data, digitalisoituminen, markkinointi, markkinointi tulevaisuudessa