Yrityksen Internet-sivujen merkitys Case: Parturit Helsingissä

Valitettavan monet yritykset, etenkään pk-yritykset eivät tunnu ymmärtävän yrityksensä internet-sivujen tärkeyttä. Jos yritykselläsi on jo tarpeeksi asiakkaita, etkä halua uusia, niin silloin tällä kirjoituksella ei ole sinulle merkitystä. Epäilen kuitenkin, että hyvin harvoilla yrityksillä on tätä tilannetta ja kaikille uusasiakashankinta on tärkeää ja samalla kallista puuhaa. Olen kuullut monelta pk-yritykseltä, että suurin osa asiakkaista on vanhoja ja uudetkin asiakkaat tulevat suositteluiden kautta. Tämä on hienoa, ja kertoo, että yrityksesi tekee hyvää työtä, se ei kuitenkaan välttämättä riitä. Jotta oikeasti voit saada uusia asiakkaita, niin sinun täytyy mainostaa ja pitää samalla huolen, että niin uudet kuin vanhatkin asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihisi. 

Pidät siitä tai et, mutta nykypäivänä ihmiset hakevat tietoa internetistä ja jollei yritystäsi näy siellä, se on lähes yhtä kuin, että sitä ei ole edes olemassa. Joidenkin tutkimusten mukaan, jopa 90 prosenttia internetin käyttäjistä, etsii tietoa ostopäätöksensä tekemistä varten internetistä hakukoneen avulla. Suurin osa näistä on 15-55 vuotiaita ja tätä asiakaskuntaa et todellakaan halua menettää. Vanhemmat ihmiset, eivät käytä niin paljon internettiä, mutta heillä myös yleensä on jo "kantapaikkansa", missä he käyvät, eivätkä sitä helposti vaihda, joten tähän kohderyhmään voi olla melko turhaa tuhlata markkinointirahojasi.

Esimerkkinä esitän sinulle omaa ostokäyttäymistäni, joka toistuu myös saman kaavan mukaisesti todella monella muullakin ihmisellä.
1. Vaihe - Kaverini ovat jälleen alkaneet vihjailemaan hiusteni pituudesta, alistun muiden tahtoon ja päätän mennä parturiin.

2. Vaihe - En ole aikaisemmin juurikaan käyttänyt Helsingissä parturipalveluita, joten haen Googlesta tietoa Helsinkiläisistä partureista.

3. Vaihe - Monien tutkimusten mukaan 70 % ihmisistä katsoo vain ensimmäisen hakusivun tulokset läpi, minä haen tietoa sentään vähän pidempään (jopa toiselta hakusivulta). Eli ne parturit, jotka eivät kuulu näihiin 20 ensimmäisiin hakutulokseen, ei käytännössä ole edes minulle olemassa. Selailen myös nopeasti hakutulosten yhteydessä näkyvät maksetut mainokset läpi.


4. Vaihe - Hakutulosten tarkastelu. Alan käydä houkuttelevimpia hakutuloksia läpi. Jätän laskuistani pois kaikki ne yritykset, jotka eivät sivuillaan ilmoita hintoja ja myös ne, jotka eivät vaikuta laadukkailta ja edes vähän nuorekkailta. Tämän päättelen tutkimalla sivuja nopeasti. Kuvat ja sivuston design paljastavat helposti, miltä yritys näyttää.


5. Vaihe - Jäljelle on jäänyt muutamat parturit, jotka vaikuttavat lupaavilta. Arvon hetken aikaa minkä valitsen. Yhdellä näistä on kuitenkin sivuillaan ajanvarauspalvelu ja varaan tämän kautta parturini parin päivän päähän.

Mitä siis tapahtui?

Minulla oli valmiina jo tarve tiettyyn palveluun. Tämän jälkeen hain Googlesta tietoja palveluntarjoajista haluamastani kaupungista. Katsoin nopeasti 20 ensimmäistä hakutulosta läpi ja tutustuin näistä lupaavampien yritysten nettisivuihin. Tämän jälkeen tein ostopäätökseni täysin yrityksen internet-sivujen perusteella. Yksinkertaista, eikö?
Joillakin tietysti tämä ostokäyttäytyminen voi olla erilaista. Esimerkiksi naisilla on usein luottokampaajansa, jota he eivät suostu helpolla vaihtamaan. Jos he jostain syystä kuitenkin vaihtavat, he voivat aluksi kysyä sosiaalisessa mediassa kavereiltaan vinkkejä, mihin kannattaisi mennä. Tai sitten hakea suoraan Googlesta, niin kuin minäkin tein. Toisaalta jotkut ihmiset menevät aina suosiolla parturiin, joka sijaitsee heidän työpaikan tai kotinsä lähellä. Eli ihmisillä on erilaisia ostokäyttäytymisiä, mutta hakukoneiden suosio palvelun ja tuotteiden haussa, on kuitenkin niin suuri, että älä jätä sitä huomioitta! 


Jos olet ollut jo kauan yrittäjänä, niin sinä olet varmaan oppinut tai kuullut joskus, että jos yritystäsi ei ole keltaisissa sivuissa, niin sitä ei ole olemassa. Hakukoneet ovat uudet keltaiset sivut, puhelinluettelot ovat jo kuolleet. Älä siis tuhlaa pientä markkinointibudjettiasi kalliisiin puhelinluetteloiden ilmoituksiin.

Miten voit korjata nettisivujesi tilanteen?

Oletan, että yritykselläsi on jo nettisivut, jollei ole niin korjaa tilanne mahdollisimman nopeasti. Jotta saat sivusi näkymään hakukoneissa sinun tulee hakukoneoptimoida sivusi, tämä saattaa kuulostaa vaikealta ja ehkä jopa vähän huijaamiselta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Jos sivuillasi on hyvää ja kiinnostavaa sisältöä niin hakukoneet palkitsevat sinut siitä hyvillä hakukonesijoituksilla. Tietysti tähän liittyy vähän teknisiäkin asioita, mutta tärkeintä kuitenkin on, että sivuillasi on ajankohtaista sisältöä, joka palvelee sivuilla kävijöitä. Tästä aiheesta on kirjoitettu useita kirjojakin, mutta yksinkertaisesti sanottuna, mieti aina vain asiakasta ja mitä tietoa hän hakee. Tämän jälkeen tarjoa tämä tieto sinun sivuillasi. Esimerkiksi ravintoiloiden nettisivuilta ihmiset hakevat useasti aukioloaikoja, ruokalistaa, hintoja, tietoa ravintolasta ja pöydän varaamisesta, ym. Partureiden sivuilta ihmiset hakevat tietoa yhteystiedoista, aukioloajoista, hinnoista, varaustilanteesta ja minkälainen paikka on kyseessä. Rakettitiedettä tämä ei ole, oikeastaan hyvin yksinkertaista, kunhan muistat aina ajatella asiakasta ja mitä hän hakee. Muista myös kertoa sivuillasi syyt, miksi asiakkaan tulisi valita juuri sinun yrityksesi, eikä muita.


Tutkimuksia ja tilastoja ihmisten hakukonekäyttäytymisestä:
http://dagmar.fi/uutiset/suomalaisen-lompakolle-sukelletaan-verkon-kautta
http://www.cisionwire.fi/iprospect-finland/r/iprospect-nordic-survey-2012--verkkonakyvyydella-on-valia-,c9278088
http://searchenginewatch.com/article/2100616/Top-Google-Ranking-Captures-18.2-of-Clicks-Study

Tunnisteet: , , , , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/