Graduni aihe, siinäpä vasta pulma

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt graduaihettani ja tarkoitukseni on, että saisin sen kesän aikana päätettyä ja vähän jo aloitettuakin. Totta puhuen aluksi mietin, että kesän aikana tekisin vähintään tutkimussuunnitelman, mutta turha tässä on enää itsepetosta harrastaa. Kunhan saisin aiheen päätettyä ja tutkimuskysymyksiä vähän muotoiltua, niin olisin tyytyväinen. Helpoksi tämä aiheen valinta ei kuitenkaan ole osoittautunut. Melko luonnollisesti haluan graduni jotenkin liittyvän digitaaliseen markkinointiin, mutta miten?

Mitä pidempää olen miettinyt, niin sitä varmempi olen siitä, että en halua tehdä gradua, joka liittyisi vahvasti sosiaaliseen mediaan. Enemmän mielessä on käynyt, että aihe liittyisi yritysten internet-sivuihin. Toisaalta tein kandini web-analytiikan hyödyntämisestä mainoskampanjan tuloksellisuuden mittaamisessa, niin tämäkin aihe vähän kiinnostaisi. Valitettavasti web-analytiikasta ei kuitenkaan löydy kauheasti tieteellisiä artikkeleita. Tämän myötä kunnollisen aiheen valinta ja siihen sekä hyvän teorian että lähteiden löytäminen osoittautuu erittäin haastavaksi.

Viime vuosina on sosiaalista mediaa hypetetty ja tutkittu niin paljon, että samalla on unohdettu yritysten internet-sivut ja niiden rooli markkinoinnissa. Jossain vaiheessa joku konsulttikin taisi jo julistaa, että yritysten internet-sivut ovat kuolleet ja turhia.
Tällä hetkellä erittäin monella toimialalla yrityksen internet-sivut määrittelevät kuitenkin sen kuvan, minkä asiakkaat saavat aluksi yrityksestä ja mitä se tekee, puhumattakaan internet-sivujen ja hakukoneiden merkityksestä tiedonhaussa ja ostopäätöksen tekemisessä.  Mielenkiintoista olisikin lähteä tekemään gradua, miten yrityksen internet-sivuja voi käyttää brändin rakentamisessa ja myynnin tukena. Tai hyödyntävätkö yritykset ylipäänsä internet-sivuja miten, tai miksi ei hyödynnä. Tänä päivänä useiden yritysten markkinointiosastot taitavat kuitenkin käyttää enemmän aikaa, jonkun tuotteen esitteen tekemiseen, kuin omiin internet-sivuihin.

Viime aikoina on myös paljon lisääntyneet erilaiset mobiililaitteet (älypuhelimet, tabloidit ym.). Mielenkiintoista voisi olla myös tutkia, miten näitä tai eri sovelluksia näissä voidaan käyttää markkinoinnissa tai myynnin tukena.

Nyt olen hakenut & tulostanut vähän yli 30 tieteellistä artikkelia, jotka liittyvät enemmän tai vähemmän internet-sivuihin markkinoinnin osana. Vielä, kun saisi ne luettua, jotta ajatus aiheesta ja tutkimuskysymyksistä vähän selkiintyisi. Melko varma olen kuitenkin, että se tulee olemaan internet-sivut osana yrityksen markkinointimixiä tai brändin rakentamista. Tarkempi lähestymiskulma & tutkimustapa on kyllä vielä aivan hakusessa. Jos sinulla on kuitenkin antaa jotain vihjeitä, tai mitä aihetta itse pidät mielenkiintoisena, niin kerro toki. Tietysti olen myös valmis tekemään gradun myös toimeksiantona jollekin yritykselle, jos hyvä yritys löytyy…

Tunnisteet: , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/