Olen jo pidemmän
aikaa miettinyt graduaihettani ja tarkoitukseni on, että saisin sen kesän
aikana päätettyä ja vähän jo aloitettuakin. Totta puhuen aluksi mietin,
että kesän aikana tekisin vähintään tutkimussuunnitelman, mutta turha tässä on
enää itsepetosta harrastaa. Kunhan saisin aiheen päätettyä ja
tutkimuskysymyksiä vähän muotoiltua, niin olisin tyytyväinen. Helpoksi tämä
aiheen valinta ei kuitenkaan ole osoittautunut. Melko luonnollisesti haluan
graduni jotenkin liittyvän digitaaliseen markkinointiin, mutta miten?

Mitä pidempää
olen miettinyt, niin sitä varmempi olen siitä, että en halua tehdä gradua, joka
liittyisi vahvasti sosiaaliseen mediaan. Enemmän mielessä on käynyt, että aihe
liittyisi yritysten internet-sivuihin. Toisaalta tein kandini web-analytiikan
hyödyntämisestä mainoskampanjan tuloksellisuuden mittaamisessa, niin tämäkin
aihe vähän kiinnostaisi. Valitettavasti web-analytiikasta ei kuitenkaan löydy
kauheasti tieteellisiä artikkeleita. Tämän myötä kunnollisen aiheen valinta ja
siihen sekä hyvän teorian että lähteiden löytäminen osoittautuu erittäin
haastavaksi.
Viime vuosina on
sosiaalista mediaa hypetetty ja tutkittu niin paljon, että samalla on unohdettu
yritysten internet-sivut ja niiden rooli markkinoinnissa. Jossain vaiheessa
joku konsulttikin taisi jo julistaa, että yritysten internet-sivut ovat
kuolleet ja turhia.
Tällä hetkellä
erittäin monella toimialalla yrityksen internet-sivut määrittelevät kuitenkin
sen kuvan, minkä asiakkaat saavat aluksi yrityksestä ja mitä se tekee, puhumattakaan
internet-sivujen ja hakukoneiden merkityksestä tiedonhaussa ja ostopäätöksen
tekemisessä. Mielenkiintoista olisikin
lähteä tekemään gradua, miten yrityksen internet-sivuja voi käyttää brändin
rakentamisessa ja myynnin tukena. Tai hyödyntävätkö yritykset ylipäänsä
internet-sivuja miten, tai miksi ei hyödynnä. Tänä päivänä useiden yritysten
markkinointiosastot taitavat kuitenkin käyttää enemmän aikaa, jonkun tuotteen
esitteen tekemiseen, kuin omiin internet-sivuihin.
Viime aikoina on
myös paljon lisääntyneet erilaiset mobiililaitteet (älypuhelimet, tabloidit
ym.). Mielenkiintoista voisi olla myös tutkia, miten näitä tai eri sovelluksia
näissä voidaan käyttää markkinoinnissa tai myynnin tukena.
Nyt olen hakenut
& tulostanut vähän yli 30 tieteellistä artikkelia, jotka liittyvät enemmän
tai vähemmän internet-sivuihin markkinoinnin osana. Vielä, kun saisi ne luettua,
jotta ajatus aiheesta ja tutkimuskysymyksistä vähän selkiintyisi. Melko varma
olen kuitenkin, että se tulee olemaan internet-sivut osana yrityksen
markkinointimixiä tai brändin rakentamista. Tarkempi lähestymiskulma &
tutkimustapa on kyllä vielä aivan hakusessa. Jos sinulla on kuitenkin antaa
jotain vihjeitä, tai mitä aihetta itse pidät mielenkiintoisena, niin kerro
toki. Tietysti olen myös valmis tekemään gradun myös toimeksiantona jollekin
yritykselle, jos hyvä yritys löytyy…
Tunnisteet: Digitaalinen markkinointi, gradu, gradun aihe, internet-markkinointi