Jälleen on kulunut pitkä aika viimeisestä blogikirjoituksestani. Tiedän, että kirjoitusten tasaisuus ja aktiivisuus on yksi blogin tärkeimmistä asioista, mutta siltikään ei ole tuntunut löytyvän aikaa/jaksamista tähän. No koitan jälleen parantaa tapani ja alkaa kirjoittamaan useammin...
Keväällä kirjoitinkin, että tein kandiani web-analytiikasta ja miten tätä voi hyödyntää mainoskampanjan tuloksellisuuden mittaamisessa. Kandin sain hyvin valmiiksi, vaikka pieniä vastoinkäymisiä välillä tulikin. Tämän myötä tutustuin kuitenkin yhä enemmän web-analytiikkaan, eikä mielenkiintoni ole vieläkään lopahtanut aihetta kohtaan. Tästä tulen myös tulevaisuudessa varmaan yhä enemmän kirjoittamaan. En myöskään nopeasti löytänyt, että aiheesta olisi vielä laadukasta suomenkielistä blogia (aika varmasti olen väärässä). Erilaisia konsulttiyritysten blogeja kyllä löytyy, suurin osa niistä on vain säälittävää itsensä promoamista, mitä minä en tietysti itse tee :)
Miksi sitten olen kiinnostunut web-analytiikasta...
- Internetin käyttö tulee koko ajan kasvamaan ja erityisesti yritykset tulevat myös käyttämään sitä yhä enemmän. Web-analytiikka tarjoaa mahdollisuuden mitata Internet-sivujen kävijämääriä ja mitä he siellä tekevät. Näiden tietojen pohjalta pystytään sivuja parantamaan entisestä ja tarjoamaan sivuston kävijöille entistä parempaa sisältöä.
- Markkinointi on myös siirtynyt yhä enemmän Internettiin ja tulee myös entistä enemmän keskittymään sinne. Internet tarjoaa loistavan ympäristön markkinoijille missä he voivat mitata eri mainosviestin tehokkuuksia ja niiden suoraan aikaan saatuja vaikutuksia. Enää ei tarvitse tapella työkavereiden kesken minkävärinen tausta laitetaan mainokseen. Eri mainosten tehokkuus voidaan testata erilaisilla testityökaluilla, tai sitten voidaan kysyä mielipidettä suoraan asiakkailta, jolloin saadaan myös vuorovaikutusta heidän kanssaan aikaiseksi.
Plus paljon muita eri syitä, tässä oli kuitenkin tärkeimmät...
Tunnisteet: Digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, web-analytiikka