Twitter on 140 merkin mikroblogipalvelu. Eli siis häh?
Twitterissä voi lähettää ja lukea toisten käyttäjien maksimissaan 140 merkkiä pitkiä viestejä, eli ns. tweetteja. Viestit ovat usein linkkejä uutisiin, blogeihin tai sitten lyhyitä mielipiteitä tai ns. tilapäivityksiä. Twitterissä pystyy myös keskustelemaan muiden käyttäjien kesken lähettämällä privaattiviestejä, tai sitten merkitsemällä @-merkin avulla toisen nimimerkin omaan viestiinsä.
Suurin ero Facebookkiin on rajoitetun 140 merkin raja (huom. vain tekstiä, eikä siis kuvia tai videoita) ja kaikkien käyttäjien seuraamismahdollisuus. Twitterissä siis jaat omat viestisi kaikille Twitterin käyttäjille ja samoin pystyt myös lukemaan muiden käyttäjien viestejä. Voit siis itse seurata mitä esimerkiksi Barack Obama tai Alexander Stubb kirjoittaa, eikä heidän tarvitse erikseen hyväksyä sinua heidän seuraajakseen. Tämän myötä voit seurata juuri niitä henkilöitä joita haluat, etkä vain kavereitasi. Twitterissä pystyy kyllä myös määrittämään tilakseen ”suljetuksi”, jolloin sinä pystyt päättämään ketkä henkilöt voivat seurata sinua. Tämän toiminnon käyttäminen ei kuitenkaan ole kovin yleistä.
Suomessa Twitterin käyttö ei ole vielä kovin yleistä, Suomalaisia käyttäjiä ei ole varmaan edes 10 tuhatta (Syyskuussa 2010 rekisteröityjä käyttäjiä maailmanlaajuisesti oli 175 miljoonaa). Suomessa käyttö perustuukin pääosin oman henkilöbrändin luomiseen tai/ja asiantuntijoiden ja julkkisten seuraamiseen. Yhdysvalloissa Twitterin käyttö on paljon laajempaa ja suositumpaa, siellä se toimii myös kavereiden kesken yhteydenpitovälineenä. Sielläkin kyllä seurataan paljon julkisuuden henkilöitä, joista osoituksena toimiikin, että Twitterin seuratuimmat henkilöt ovat nyt Lady Gaga, Justin Bieber ja Britney Spears.
Twitter toimii erityisen hyvin tiedonjako paikkana ja siellä pystyy myös seuraamaan mitkä ovat sen hetken suosituimmat puheenaiheet. Twitterin myötä maailmalle leviää nykyään tieto erilaisista tapahtumista ja uutisista usein myös ennen muita uutispalveluita.
Twitterin käyttäminen on ilmaista ja sitä vois myös yritykset käyttää ilmaiseksi. Twitterin kautta yritys voi jakaa tietoa asiakkailleen esim. tarjouksista tai uutisista. Lisäksi tärkeimpänä asiana on, että he voivat keskustella siellä asiakkaiden kanssa sekä seurata mitä heistä myös kirjoitetaan. Lisäksi Twitter on viime vuodesta lähtien alkanut myymään erilaisia mainosmahdollisuuksia yrityksille. On myös sanottu, että Twitterin myötä Barack Obama voitti vaalit ja Lady Gaga on noussut tähdeksi, eli tämän kanavan kautta pystytään oikeasti vaikuttamaan myös isoonkin ihmisjoukkoon.
Seuraavassa lista henkilöistä ja yrityksistä, joita voit esim. seurata Twitterissä
Tunnisteet: Twitter