Noin kaksi vuotta sitten alkoi sosiaalisen median ylösnousu ja hypetys Suomessa. Tähän asti sitä oli pidetty lähinnä vain nörttien ja friikkien kokoontumispaikkana, joilla ei olisi muuta elämää.
Aluksi tavallinen media puhui facebookista ja muista sosiaalisista medioista pelottavaan ja varoittavaan sävyyn, mutta viimeisen vuoden aikana on tapahtunut selvä muutos ja nykyään sinua pidetään melkein täytenä junttina, jollet ole Facebookissa ja omista tiliä myös johonkin muuhun sosiaaliseen mediaan. Samaa on toistettu jatkuvasti myös yrityksille ja tämän seurauksena monet yritykset ovat suorastaan pakotettuja liittymään esimerkiksi Facebookkiin. Eikä siinä sitten enää ole ehditty miettiä mitä siellä tehtäisiin ja ovatko mahdolliset asiakkaat edes siellä, hakevatko he ylipäänsä yritystä sieltä ja mitä sana sosiaalinen tarkoittaa.
Etenkin viimeaikoina facebookkiin on tullut lukuisia pieniä ja suuria yrityksiä, jotka sitten lisäävät sinne vain yhteystietonsa. Mahdollisesti heillä voi olla joku pieni kilpailu faniensa kesken, mutta ei muuta. Ainut tapa saada näihin porukkaa on tietysti kutsumalla, kaikki omat kaverinsa ja tuttavat.
Näihin spämmiviesteihin ihmisillä alkaakin oikeasti jo menevän hermot ja olen kuullut, että monet eivät haluaisi, että Facebookissa olisi yhtään yritystä(he olisivat myös valmiita maksamaan tästä). Tähän en itse usko, että näin tulisi käymään, mutta ennustankin että kuluvan vuoden sisällä Facebook estää tämän kutsu-toiminnon käytön yritysten sivujen suhteen. Tämän jälkeen yritykset löytyisivät facebookista vain hakemalla, eikä kaverin spämmin takia.
Hyvänä puolena tässä on, että tämän jälkeen yritysten tulee oikeasti kehittää ja lisätä jotain sisältöä Facebook-sivuilleen, jos haluavat sanan leviävän näistä ja saada lisää faneja, tai pian tulevassa uudessa mallissa yrityksestä "pitäviä".
Tunnisteet: Facebook