Muutosta sanomalehtien liikemalleissa on ennustettu jo
pitkään, mutta nyt se on oikeasti toteutumassa. Suuret ja erittäin
byrokraattiset yritykset ovatkin hätää kärsimässä maailman digitalisoitumisen
ja Internetin luomien haasteiden myötä. Monetkaan yritykset eivät tiedä, mitä
pitäisi tehdä ja mihin suuntaan mennä. Viime aikoina olemme kuulleet uutisia
lehtien lopettamisista ja yt-neuvotteluista. Jopa lievää paniikkia on
havaittavissa yrityksissä, että mitä pitäisi tehdä ja miten yritykset
saavat sijoittajat ja omistajat tyytyväisiksi. Etenkin kun omistajat ovat
tottuneet, että media-alalla tehdään isoja voittoja.

Tuleva muutos ei ole nopea, mutta se tulee muuttamaan melko
perusteellisesti media-alan liiketoimintamalleja ja toimintatapoja. Tähän asti
ala on toiminut pääosin mainoksista tulevilla rahoilla ja hyvin pieni osa on
kerätty itse lehtien lukijoilta. Samaa liiketoimintamallia on myös toteutettu
yritysten nettisivuilla, mainospaikkojen hinnat ovat pääosin muodostuneet
kävijöiden määrästä. Tämä on ollut omiaan toteuttamaan kustannustehokasta
ajattelua. Pääasiaksi ovat muodostuneet uutisten määrä, nopeus ja houkuttelevan
kuuloiset otsikot.
Enää ei voi puhua journalisteista, monissakaan yrityksissä.
Pääosin mediataloissa toimii kääntäjiä, jotka kääntävät ulkomaalaisissa
lehdissä olleet uutiset ja keksivät uutiselle todella houkuttelevan otsikon.
Jatkuvan kiireen ja kustannustehokkuuden vuoksi, journalistit eivät ehdi enää
tarkastamaan juttujen lähteitä tai niiden todenmukaisuutta. Oikeastaan toivotaankin,
että joku ulkomaalainen lehti kirjoittaa jonkun kirjoituksen, joka perustuu
täysiin huhuihin, tällöin journalisti voi tehdä tästä uutisen ja lähteeksi
ilmoittaa tämän ulkomaalaisen lehden nimen (yleensä ei edes linkitetä
alkuperäistä uutista lähteeksi). Tämän jälkeen uutiseen keksitään
mahdollisimman raflaava otsikko, joka saa ihmiset lukemaan uutisen ja keräämään
klikkauksia esimerkiksi
ampparit.com – palvelusta. Nämä taas kerryttävät
kävijöiden määrää sivuilla, jonka avulla voi perustella mainostajille
mainospaikan hintaa ja tehokkuutta.
Tässä kohtaa yritykset kuitenkin ampuvat itseään jalkaan. Monet
kuluttajat menettävät luoton kyseisiä lehtiä kohtaan, eikä halua enää ostaa
lehtiä, näiden juttujen alhaisten tason takia. Netti on mahdollistanut
kansainvälisen jakelukanavan ja englannin kielen taidon yleistymisen myötä
suomalaiset kuluttajat menevätkin helpommin lukemaan laadukkaampia
ulkomaalaisia lehtiä, jossa edes jutut kirjoitetaan itse, eikä suoraan
kopioida. Tähän kun vielä lisätään se, että kuka vaan voi ruveta esimerkiksi
bloggaamaan ja kirjoittamaan hyviä kirjoituksia, joista lukijoiden ei tarvitse
maksaa. Eli kotimaiset mediayhtiöt ovat menettämässä suomalaiset lukijat (ainakin osan niistä).
Viime vuosien aikana, markkinoijat ovat myös viimein
löytäneet Internetin ja tämä tulee keräämään tulevaisuudessa yhä enemmän osan
markkinoijien rahoista. Samalla lehdet ovat menettämässä näitä mainosrahoja.
Vaikka mainostajat ovat siirtämässä enemmän markkinointibudjetistaan
Internettiin, niin samalla yhä useampi yritys ja markkinoija on ymmärtämässä,
että kuluttajien keskeyttäminen perinteisten bannerimainosten avulla ei toimi
enää, niin hyvin kuin joskus aikaisemmin. Kuluttajien tavoittamiseen ja
vakuuttamiseen vaaditaan, siis entistä parempaa markkinointia. Eli tulevaisuudessa, vaikka markkinoijat
ovat siirtämässä rahojaan yhä enempään Internettiin, niin silti he tulevat
vähentämään rahojaan bannerimainonnasta, joiden avulla mediatalot tällä hetkellä keräävät mainostuloja. Eli täältäkään mediayhtiöt eivät tule
enää saamaan rahojaan niin helposti.
Mikä sitten pelastaa sanomalehdet ja mediatalot?
Mediataloista on tultava entistä nöyrempiä ja keskityttävä
entistä parempaan journalismiin.
Nöyryydellä tarkoitan sitä, että hyväksytään, että maailma
muuttuu ja niin on mediatalojenkin muututtava. Tähän asti he ovat vain
nauraneet, että perinteisiä lehdet ja sanomalehdet eivät tule vielä kymmeniin
vuosiin häviämään ja kääntäneet selkänsä samalla kunnollisille digitaalisille
mahdollisuuksille. Jos Internettiä on päätetty jotenkin hyödyntää, niin se on
pääosin tapahtunut pienen työpanoksen turvin, eikä ole haluttu perehtyä, että
minkälaiset toimintamallit voisivat paremmin toimia Internetissä, vaan on
tyydytty samaan vanhaan mainosrahoitteiseen malliin. Sen sijaan on lähdettävä avoimin
mielin tutkimaan tulevaisuutta ja tämän mahdollisuuksia. Kun uusia
teknologioita lähdetään sitten hyödyntämään, niin on myös muistettava
kuluttajat ja, miten tämä auttaa heitä. Eikä vain tyydytä siihen, että voidaan kehua, että on meilläkin iPad ja iPhone sovellus vaikka ne ovatkin todellisuudessa kauheita, eikä
kukaan juuri käytä niitä.
Paremmalla journalismilla tarkoitan sitä, että ihmiset
haluavat lukea kunnon juttuja, ja ovat tarvittaessa valmiita jopa maksamaan
näistä. Mutta jos suurin osa jutuista on nopeasti kopioitu vain muista lehdistä
ja ne ovat heikkotasoisia, niin silloin kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan
näistä, ja miksi olisivat?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kirjoitus on täysin oma mielipiteeni ja pieni avautuminen nykyisestä tilanteesta. Itse pidän lukemisesta ja seuraan uutisia erittäin paljon, mutta viime aikoina olen menettänyt luoton hyvin moneen lehteen, lehtien internet-sivuilla tapahtuvan journalismin tasosta johtuen. Tämän myötä olen myös itselleni luvannut, että en tule pitkään aikaan maksamaan, mitään näiden lehtien tilauksesta tai uutisten lukemisesta.
Vaikka minulle tulee kotiini sanomalehti, niin silti luen suurimman osan uutisista Internetistä, enkä välttämättä lue enää edes sanomalehteä. Uutisten lukeminen kännykän avulla työmatkalla tai koulumatkalla on minulle vain niin paljon nopeampaa ja kätevämpää. Tiedän myös, että edustan pientä osaa suomalaisista, eli suurin osa lukee vielä uutisia ja lehtiä hyvin perinteisesti, mutta samalla varoitan, että mediatalojen ei kannata unohtaa meitä. Hyvänä suomalaisena poikkeuksena haluan mainita Helsingin Sanomat ja heidän iPad -sovelluksen ja Kuukausiliitteen. Mutta haluan muistuttaa myös, että on niitä muitakin alustoja olemassa kuin vain iOS.
Tunnisteet: liiketoimintamallit, mediatalot, mielipide, sanomalehdet