Kaikki mitä markkinoijan täytyy tietää QR-koodeista

Mitä QR-koodit ovat?

QR-koodi on lyhenne sanoista "quick response". Kyseessä on kaksiuloitteinen viivakoodi, joita voidaan lukea älypuhelimilla ja niihin ladattavien viivakoodinlukijasovellusten avulla tai sitten erillisillä koodinlukijoilla. QR-koodi on neliön muotoinen "pikselimössö", johon voidaan kuitenkin tallentaa jopa 4296 merkin verran tietoa.

Alun perin koodeja on käytetty Japanissa tehtaiden kokoamislinjoilla, mutta tänä päivänä niiden käyttö on lisääntynyt myös markkinoinnissa ja erilaisten tapahtumien yhteyksissä. Seuraavaksi kerronkin kaiken sen, mitä sinun täytyy tietää, jotta pystyt käyttämään QR-koodeja mahdollisimman tehokkaasti ja arvioimaan sopiiko nämä sinun käyttöösi.

Miten QR-koodit toimii

QR-koodit ovat siis kuin viivakoodeja, mutta näihin saadaan tallennettua enemmän tietoa, kuin perinteisiin viivakoodeihin. Yleisimmin QR-koodi luetaan älypuhelimessa olevan sovelluksen avulla, hyödyntäen kännykän kameraa viivakoodinlukijana. Näitä sovelluksia on ladattavissa ilmaiseksi kaikkiin yleisimpiin älypuhelinten käyttöjärjestelmiin, esimerkiksi iOSiin, Androidiin, Symbianiin, Meegoon ja Windows Phoneen. Windows Phonessa tämä sovellus on rakennettu jo valmiiksi käyttöjärjestelmään, eikä tähän kaivata erillistä sovellusta (niitäkin on saatavilla).

Aluksi tähän tarkoitettu älypuhelimen sovellus lukee koodin kameran avulla, tämän jälkeen sovellus tulkitsee koodin ja suorittaa siihen määritellyn tehtävän.

Mitä QR-koodeilla voi tehdä?

Kun QR-koodi on luettu, koodattua tietoa voidaan käyttää automaattisesti käynnistämään monia eri toimintoja lukijan puhelimesta, kuten:

QR-koodien hyödyntäminen markkinoinnissa

QR-koodeja käytetään nykyään paljon erilaisissa printtimainoksissa, koska koodin avulla voidaan ohjata mainoksen näkijä helposti ja nopeasti esimerkiksi halutulle verkkosivulle. Tällä hetkellä tämä taitaa olla myös yleisin QR-koodien käyttömuoto. Eli mainosta voidaan käyttää täysin huomion herättämisen ja QR-koodin avulla ohjataan asiakas hakemaan lisätietoa mainostetusta tuottesta.
Likify-sovellus tekee myös QR-koodeja, joka yhdistää koodin lukijan sinun facebook-sivusi tykkäysnappiin. QR-koodi voidaan myös ohjelmoida, niin, että sen lukemalla, tulee sinun asettamasti tweetti valmiiksi käyttäjän puhelimen twitter-sovellukseen, minkä käyttäjä voi sitten helposti lähettää. Eräitä muita QR-koodin käyttömahdollisuuksia on mm.

Jotta QR-koodia voidaan hyödyntää kunnolla, pitää sen tuoda koodin skannaajalle jotain lisäarvoa. Suurimmat syyt, jonka vuoksi käyttäjät ovat skannanneet koodeja ovat uteliaisuus ja oletus, että koodin lukeminen hyödyntää käyttäjää jotenkin.
Vaikka QR-koodin lukeminen voi vaikuttaa helpolta ja nopealta se vaatii koodin lukijalta kuitenkin seuraavat vaiheet:

  1. Ottaa kännykkä käteensä.
  2. Avata kännykän näppäinlukko.
  3. Avata sovellus, jolla koodi voidaan lukea.
  4. Tarkentaa kännykän kamera koodiin ja lukea koodi.
  5. Odottaa, että sovellus saa luettua koodin ja tekee siinä määritellyn tehtävän.
Tässä esimerkissä vielä oletettiin, että käyttäjällä on jo valmiina koodin skannaamiseen tarvittava sovellus älypuhelimessaan. Käyttäjälle voi siis olla jopa nopeampaa hakea Googlesta tietoa, kuin skannata koodi. Koska QR-koodit ovat vielä melko harvinaisia Suomessa, on niiden käytön yhteydesessä hyvä laittaa ohjeet myös koodin käyttöön ja mielellään myös kehoitus, jonka avulla ohjataan käyttäjää skannaamaan koodi.

QR-koodien edut

QR-koodien haitat

Yleisimmät virheet?

Tunnisteet: , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/