Olet varmaan
huomannut, että et näe kaikkien kavereidesi ja facebook-sivujen päivityksiä.
Suurin syy tähän on, että kirjautuessasi news feedilläsi/uutisissasi on
oletuksena asetus, jonka mukaan näet suosituimmat tarinat. Voit vaihtaa myös news feedisi asetuksen, jolloin näet
todennäköisemmin kaikkien päivityksiä, mutta tällöinkin on mahdollisuus, että et
näe kaikkien päivityksiä. Miten tämä on mahdollista?
Facebook käyttää
Edgerank-algoritmia, arvostaessaan mikä päivitys voisi olla
käyttäjälle arvokas. Jos päivityksesi Edgerank on
huono, niin tällöin facebook ei näytä sitä. Tämä on ollut käytössä jo muutamia
vuosia, mutta entistä isompaan rooliin se tulee facebookin uusien uudistusten
myötä, jolloin news feedi tulee vähän muuttumaan. Uudistusten myötä suositut päivitykset tulevat entistä näkyvämpään rooliin news feedilläsi ja käyttäjät pystyvät myös paremmin räätälöimään mitä haluavat nähdä news feedillään.
ComScoren tutkimuksen mukaan vain 16-18,5% brändin faneista näkee brändin päivityksen news feedissään ja Brandglue.comin mukaan 96% facebookin käyttäjistä ei ikinä palaa yrityksen facebook-sivulle sen, jälkeen kun he ovat siitä tykänneet. Eli on erittäin tärkeää, että tiedät miten edgerank muodostuu ja optimoit päivityksesi hyväksi, koska muuten et pysty tavoittamaan omia fanejasi.
Facebook ei ole
julkaissut tarkkoja tietoja edgerank-algoritmistään. Se on myös vähän
muuttunut/muuttumassa uusien päivitysten myötä, mutta perusperiaate on tiedossa
miten tämä toimii. Erityisen tärkeää tämä on sinulle, koska ymmärtämällä tämän pystyt tekemään parempia päivityksiä ja pystyt tavoittamaan paremmin fanisi.
Facebook arvioi
jokaista päivitystä objektiivisesti ja antaa kaikille samat alkuarvot, jonka
jälkeen se alkaa arvostamaan näitä Edgerankin mukaisesti. Päivityksesi voivat
olla esimerkiksi tilapäivityksiä, kuvia, videoita, linkkejä ym.
Edgerank
muodostuu seuraavan kaavan mukaisesti.
Affinity
Arvo
sille mikä on suhteesi päivityksen tekijään. Mitä useammin tykkäät, katsot,
kommentoit, ym. jonkun sivun päivitystä, niin sitä suuremmaksi affinity arvosi
kasvaa sivuun. Esimerkiksi, mitä
useammin katsot Nokian facebook-sivua, tykkäät heidän päivityksistään ym. Sitä Nokia keskeisemmäksi news feedisi tulee.
Pitää kuitenkin muistaa, että affinity arvo on vain yhdensuuntainen. Vaikka sinä tykkäät ja kommentoit
paljon kaverisi päivityksiä, sinä tulet todennäköisemmin näkemään hänen tulevat
päivitykset, mutta hän ei sinun. Eli tämän vuoksi sinun ja yrityksesi tulee
saada aikaan mahdollisimman paljon keskustelua faniesi kanssa aikaiseksi.
Weight
Päivityksesi painoarvo. Facebookin tavoite on saada käyttäjä mahdollisimman
kiintyneeksi sivuston kanssa ja viihtymään siellä mahdollisimman pitkään, joten mitä pidempään käyttäjä on vuorovaikutuksessa sisällön kanssa, sitä parempi se
on facebookille. Tämänmukainen painotus on myös edgerankissa. Eniten
painoarvoa saavat videot ja kuvat. Tämän takia ei myöskään
ole yllätys, että Coca-Colalla on facebookissa yli 4000 kuvaa.
Lisäksi painoarvoon vaikuttaa, kuinka suosittu päivitys on, eli kuinka paljon se on saanut
tykkäyksiä ja kommentteja. Kommenteilla on myös isompi painoarvo, kuin
tykkäyksillä.
Time
Mitä tuoreempi päivityksesi on sitä, isomman arvon tämä saa. Eihän kukaan halua lukea
vanhoja uutisiakaan. Tämä on noussut facebookin uudistusten myötä myös entistä
isompaan rooliin.
Optimoidessasi päivityksesi edgerank-ystävälliseksi muista,
että facebook pystyy seuraamaan vain käyttäjien klikkauksia. Eli heidän mittauksensa
ja edgerank perustuvat siihen miten usein käyttäjä on klikannut jonkun
kuvaa, profiilia, videota ym. Eli vaikka päivityksesi luettaisiin aina news
feedeillä, mutta se ei saa aikaiseksi mitään toimintaa, niin edgerank pysyy alhaisena.
Jos olet seurannut facebook-sivusi tilastoja, olet myös nähnyt tilaston, jossa näet eri päivitystesi näyttökertojen määrät. Olet ehkä voinut ihmetellä, miten ne voivat vaihdella niin paljon, mutta nämä johtuvat juuri edgerankista. Jos joku päivityksesi on kerännyt paljon kommentteja ja tykkäyksiä, niin tämän päivityksen edgerank on ollut suuri ja tämän takia se on saanut myös monta näyttökertaa.
Tärkeintä
päivityksissäsi on siis, että ne ovat kiinnostavia ja saavat vuorovaikutusta aikaan.
Jos päivität vain jotain tylsää myyntipuhetta, niin harvat kiinnostuvat siitä
ja tämän myötä päivityksesi tulee näkymään entistä pienemmälle määrälle fanejasi. Sen sijaan, että keskityt fanien määrään, keskity vuorovaikutukseen ja fanien sitouttamiseen.
Kysymykset ovat yksi hyvä tapa saada aikaan vuorovaikutusta faniesi kanssa. Yritä myös päivittää silloin, kun fanisi ovat koneella. Todennäköisesti se on illalla, eikä päivällä, kun kaikki ovat töissä ja koulussa. On huhuttu myös, että edgerank huomaa, jos päivität automaattisesti ja ajastetusti jonkun muun palvelun kautta ja rankaisee siitä.
Eniten sinun tulee kuitenkin keskittyä päivityksiesi sisältöihin ja tarjoaako ne jotain arvoa fanillesi ja haluaako hän jakaa niitä eteenpäin...
Tunnisteet: edgerank, Facebook, näkyvyys, optimointi, sosiaalinen media, statuspäivitys